B2B-marketing vs B2C-marketing: 5 verschillen! - If We Were You

B2B-marketing vs B2C-marketing: 5 verschillen!

If we were you specialiseert zich in B2B-communicatie. Of dat nu echt zo anders is dan B2C, wordt ons vaak gevraagd. Wel, ja. Ze vereisen een compleet andere benadering. Met de volgende 5 verschillen tonen we aan dat de complexiteit van B2B-markteting duidelijk groter is:

  1. Heterogene doelgroep: je weet nooit helemaal tot wie je je precies richt, je verkoopt aan de ceo, de cmo, de ingenieur of aan allemaal tegelijk.
  2. Complexe materie: we verkopen geen pakje boter, we moeten uitleggen wat het is, wat het doet en wat het voor jou kan betekenen.
  3. Geen tastbaar product: vaak gaat het om visueel ondankbare producten zoals een stukje software of een component uit een grote machine.
  4. Verspreide doelgroep: je klant is vaak verspreid over vele sectoren en kanalen. Iedere sector heeft zijn vakbeurs of vakpers. Decision makers vind je in tal van functies die op hun beurt weer verschillende dingen lezen. Je klant is niet noodzakelijk met jouw product bezig en daarom ook niet via inbound te bereiken.
  5. Lager budget en hogere kost per contact: B2B-bedrijven zijn vaak iets minder marketingminded en de budgetten liggen veel lager. Je moet echt goed kijken naar elke duizend euro die je uitgeeft. Een acquisitiekost van enkele duizenden euro is niet uitzonderlijk en vaak ook verantwoord als het project over honderdduizenden of miljoenen gaat.