B2B en sociale media, de omstandigheden zijn veranderd - If We Were You

B2B en sociale media, de omstandigheden zijn veranderd

Als B2B-bedrijf hebben we zelf lang getwijfeld of we sociale media voor onszelf zouden uitbouwen. In 2017 hebben we dan beslist om dat toch te doen. We kregen vaak de vraag waarom we hier nu pas mee startten.

Gedurende een lange tijd hebben we onze B2B-klanten geadviseerd om voorzichtig te zijn met het opstarten van sociale media. De reden hiervoor was dat we het nut van de meeste kanalen niet zagen en dat we wisten dat de meeste klanten ook niet de tijd hadden om die kanalen te voeden. Een medium dat niet of niet kwalitatief wordt gevoed laat meestal een slechtere indruk na dan geen kanaal hebben.

LinkedIn was altijd een must have, alleen al omdat de persoonlijke profielen van je werknemers hieraan gekoppeld zijn.

Facebook en Instagram waren twijfelgevallen waarbij we de volgende richtlijnen hanteerden.
Gebruik Facebook wanneer rekrutering een issue is, maar zorg er dan voor dat die pagina leeft en modereer ze zodat ontevreden of ontslagen werknemers hier geen vuil kunnen komen spuien.
Ga alleen voor Instagram als je tijd hebt – dit kanaal vraagt meer inspanning en je moet ook anderen volgen om zelf volgers op te bouwen – en je in een business zit waarbij je toffe beelden en video-effecten kan maken.

Waarom zijn we zelf pas in 2017 met Instagram en Facebook gestart?

  • Omdat we iemand hebben aangenomen die sociale media in haar takenpakket kreeg: meet Laura.
  • Omdat we overwegen om voor onszelf een ambassadorshipprogramma op te starten en je dan goed uitgebouwde kanalen moet hebben.
  • Omdat GDPR er in 2018 voor gaat zorgen dat e-mail voor ons waarschijnlijk een onmogelijk medium wordt wegens, zoals bij veel van onze klanten, geen opt-indatabase.

Zit u nog goed of is het tijd om uw sociale mediastrategie te reviseren?

Dit gezegd zijnde: ontdek ons op Facebook en Instagram! 😀