Ambassadorship – spread your word

“De beste reclame is mond-tot-mondreclame” zei mijn grootvader altijd en zoals meestal had hij gelijk. Maar hoe pak je dat aan in een digitale wereld?

Nog nooit eerder hadden je klanten, werknemers, leveranciers, vrienden, kennissen zo’n groot bereik als nu. De meeste mensen hebben mooi uitgebouwde sociale medianetwerken en voor een bedrijf is het een opportuniteit om daarvan gebruik te maken. Maar waarom wordt er dan zo weinig gedeeld als je iets post als bedrijf? Zelfs de interactie met eigen personeel blijkt heel laag.

Dat is heel eenvoudig: de meeste mensen vinden dat te veel “gedoe”. Ze hebben schrik om fouten te maken. Bovendien is het ook wel heel vrijblijvend want de auteur vraagt niets concreets; hij “hoopt” op het delen van het bericht. Vaak is de betreffende content niet echt interessant voor het netwerk van de ambassadeur en dan voel je je als snel misbruikt.

Sleutelelementen voor het succes van delen zijn:

  • een systeem dat delen makkelijk en dummy-proof maakt en dat bovendien de resultaten toont.
  • een officiële vraag aan en een officiële bevestiging van je ambassadeurs met een degelijke uitleg over wat het is, wat je van hen verwacht en wat niet.
  • interessante content per doelgroep (en die kan voor elke doelgroep anders zijn) in een duidelijk actieplan gegoten.

Conclusie: wil je de kracht van sociale media gebruiken dan heb je ambassadors nodig. Om hen vlot te rekruteren en te activeren, is een goed werkend platform essentieel.
In 2017 verdiepte If we were you zich in de ambassadorsoftware van Social Seeder en ontdekte samen met hen dat een goede voorbereiding en een doordachte strategie het verschil maakt.
We kozen voor onze KMO-klanten (tot 250p) voor corporate account die we van Social Seeder mochten indelen in 8 klanten, zo werd de licentie net iets betaalbaarder.
De eerst stap is een ambassadorship canvas invullen om te zien of het iets voor jouw bedrijf is.